Az a felfogás, hogy valakinek nincs szüksége marketingstratégiára, mert „mindent is tud”, veszélyes lehet több okból is. Ebben a blogcikkben azt a témát járjuk körbe, hogy miért muszáj foglalkozni a stratégiatervezéssel, és miért veszélyes az, ha bizonyos cégek vagy döntéshozók lesöprik az asztalról ezt a témát, mondván, hogy ez nem is olyan fontos.
1️⃣ Célok meghatározásának hiánya: A stratégia mentén világos célokat tűzol ki, amelyek irányt mutatnak majd a cég folyamatos marketingtevékenységeinek. Ha nem határozod meg már az elején a célokat, mégis mi mentén fogsz haladni? Gyakran el sem érik a céljaikat azok a cégek, akik nem tűzik ki, hogy miket és mikorra szeretnének elérni.
2️⃣ Erőforrások hatékony beosztásának elmúlasztása: Már a tervezés révén is optimalizálhatóak az erőforrások, így a rendelkezésre álló költségvetés és az emberi erőforrások is célszerűen használhatók fel a későbbiekben. Ha ezt valaki elmúlasztja, annak sokszor „drága mulatság” a vége.
3️⃣ Piaci változások figyelmen kívül hagyása: A piacok folyamatosan változnak, az ügyfelek igényei, a technológiai fejlődések és a versenytársak stratégiái is állandóan alakulnak. Ha valaki úgy gondolja, hogy már minden tud, és nem figyel ezekre a változásokra, könnyen lemaradhat. A világ nagyon felgyorsult az utóbbi időkben, és még jobban felértékelődött a változásokra való gyors reagálás, és alkalmazkodás.
4️⃣ Célcsoport (megértésének) elhanyagolása: A marketingstratégia egyik kulcsfontosságú eleme a célcsoport (szegmensek) pontos meghatározása és az őket megcélzó üzenetek finomhangolása. Ha valaki figyelmen kívül hagyja ezt, akkor az üzenetei nem fogják elérni a kívánt hatást, és az erőforrások végül hiábavalóak lesznek.
5️⃣ Kommunikációs stílus szegmentálásának hiánya: Nagy hiba azt gondolni, hogy mindegyik célközönség szegmensünknél ugyanaz a kommunikációs irány lesz a nyerő. Mindegyik célközönség szegmensre személyre kell szabni a kommunikációs stílust, és úgy kell őket megszólítani, hogy azt érezzék, tényleg hozzájuk szeretnénk szólni. Általános üzeneteknél sokkal hatékonyabb és eredményesebb a személyreszabott kommunikáció.
6️⃣ Mérhetőség és optimalizálás hiánya: Egy marketingstratégia nélkül nehéz lesz pontosan mérni a kampányok hatékonyságát és azok pontos megtérülését (ROI vagy ROAS). Először is meg kell határozni a legfontosabb KPI-okat (mérőszámokat). Ha nem tudjuk honnan hova tartunk, mi alapján ítéljük meg, hogy az adott eredmények jók vagy rosszak?
7️⃣ Kommunikációs asszimetria: Egy jól meghatározott stratégia segít abban, hogy a cég összességében egyeztetett és összehangolt üzeneteket közvetítsen a piac felé. Stratégia hiányában a kommunikáció ellentmondásossá válhat, ami zavarhoz vezethet a (potenciális) vásárlók körében, ez pedig árt a márkának, hosszú távon pedig tönkre is teheti azt.
8️⃣ Versenyelőny elvesztése: A versenytársak valószínűleg nem állnak meg, és folyamatosan fejlesztik saját stratégiáikat. Ha egy vállalkozás nem követi a piaci trendeket és nem figyeli a versenytársakat, akkor hamar lemaradhat, és elveszítheti a versenyelőnyét. Ez pedig tudjuk, hova vezet hosszú távon.
9️⃣ Hosszú távú tervezés hiánya: Szögezzünk le valamit már az elején: A marketing nem sprint, hanem maraton. A marketingstratégia pedig lehetővé teszi, hogy a vállalkozások hosszú távon gondolkodjanak, előre lássák a lehetséges kihívásokat és lehetőségeket, tudjanak tervezni.
🔟 Üzleti terv kell, de a marketingstratégia nem prioritás: Odáig már eljutottunk, hogy a legtöbb cégvezető/vállalkozó legalább érezze az üzleti terv fontosságát, és tudja, hogy szükséges készítenie egyet, de sajnos odáig még mindig nem jutottunk el, hogy egyértelműen tartalmaznia kell az üzleti tervnek a marketing stratégiát. Hiszen lehet, hogy egy bizonyos pontig el lehet jutni marketing nélkül, de egy pontot túl a növekedés gátja lesz a marketing hiánya.
Persze ezt a felsorolást még hosszasan lehetne folytatni, az már bizonyos, hogy a marketingstratégia megtervezésének elbagatellizálása nem kifizetődő és egy ponton túl a cégek nem tudnak növekedni hatékony marketing nélkül.
Ha a blogcikk olvasása közben ráébredtél arra, hogy a te cégednek is szüksége van egy marketingstratégiára, kattints a gombra, írd le pontosan miről lenne szó, és kérj tőlünk egy személyre szabott ajánlatot!
Ne feledd, a legjobb alkalom tegnap volt, a második legjobb alkalom viszont most van.